Tips

1. Zet bewegen in je agenda!

Een uur sporten met vrienden? Een half uur bewegen? 10 minuutjes stappen? Zet het in je agenda! Zo loop je minder kans om het te vergeten of een excuus te zoeken. Plan bewegen op momenten dat je anders iets minder leuks zou doen. Zo kan je er meer van genieten.

Even gaan sporten hoeft ook echt niet zoveel tijd te kosten. Een half uurtje actieve beweging per dag is al voldoende om gezond te blijven.

2. Warm op en stretch

Altijd opwarmen voor je begint. Opwarmen zorgt voor een geleidelijke overgang van rust naar activiteit. Je vermijdt blessures doordat je je voorbereid op de komende inspanning. Start ook nooit meteen met een intensieve opwarming, maar bouw de opwarming geleidelijk aan op.

Wandel eerst enkele minuten en bouw het tempo op. Daarna kan je beginnen joggen. Zorg dat je benen fris en soepel voelen voor je het tempo opdrijft.

3. Bouw rustig op

Wie (terug) begint te sporten moet zijn lichaam laten wennen aan beweging. Spieren en gewrichten worden in de eerste weken best niet te hard belast. Doe tijdens je trainingen en tussendoor regelmatig versterkende oefeningen, voornamelijk voor knieën en rug sterker te maken zodat ze de belasting beter kunnen verdragen.

Zorg er ook voor dat je voldoende lang kan lopen alvorens te starten met versnellingen en sprinten. Je lichaam moet wennen aan de belasting van het lopen. Doe je dit niet dan is de kans op blessures veel groter.

4. Ga sporten in een club en met vrienden

Om het sporten langer vol te houden doe je dit best in een club. De begeleiders zijn opgeleid om je persoonlijk te helpen in je opbouw. Vraag ook wat vrienden mee om samen te gaan sporten, dit verlaagt de drempel om naar een club te stappen.

FitFree en Start to run zijn ideale programma's om in groep te doen. Door de opbouw in deze programma's kan je op eigen tempo werken aan de conditie. Bekijk op deze website waar u kan aansluiten bij een FitFree groep of start to run sessie.

5. Warm weer?

Bij warm weer ga je best niet sporten tussen 12 en 16u. Doe je het toch, beperk de duur en intensiteit dan. Zorg er ook voor dat je voldoende water drinkt! Drink zeker voor de start van je training al wat water en ook nadien goed bijdrinken. Sport je langer dan een uur? Drink dan ook tussendoor regelmatig wat water.

Eet ook na het sporten voldoende om je energiereserves weer op pijl te brengen!

Onze partners